Tuesday 19 February 2013

Bagaimana ia bermula :D

Bismillahirrahmanirahim..

Assalamualaikum ,, :)

Hee actually this is my first blog, since about 21 years and 1 month I live on this world. HAHA. Whatever it is,  I believe there's never a concept of  'too late'  if we really are determine to try something new & good right.? Though I know, org lain dah berkurun, berzaman doing blogging.  but why should I care huh. ;)
 Okey, for a good start. hehe. Let me share something that is maybe quite cliche. Yet if you read this, & something like "perh ,taknak aku baca blog dia. I don't really like her either."  or  " ya Allah, are you serious ?? is this your really first time" orrr
" bosan lah, baik aku baca blog lain. starting pun macam entah apa-apa..  "  cross in your mind, then you better click for another thing in your new tab . *peace no war ;D

Emm, actually I used to write stories or anythng beneficial & knowledgable . Its just not publicly published becauseeee Im prefer to write those things that happened in my life in my personal diary. It sounds old school , but it is soo interesting!  And for your information, I have more than 2 diaries before this. Almost everyday, I'll never miss write something in it. Day & night :D  The part that most interesting is when I gave one of the diaries to one bestfriend of mine.  The story began bout 4 years back. That time, im thinking of,, "babe, if you have my diary, then you wont easily forget me as your closest friend."  cerita zaman dahulu kala. :D


Since then, aku terima offer to further my studies in overseas. ahakz, overseas sound soo awesome. ZZZ..  Now, I'm already in the third year in medical school in Egypt. University of Mansoura. Mula berjinak-jinak dengan medic, aku kurang spend time dengan diary dah. Maybe I've spent most of my time focusing on my new life. Its like you know~~ for the first time we step in a new , totally different world , much stuffs we need to handle & tackle by our own. Try to adapt with the environment, the people, new friends, & most important how to master one of the hardest profession in the world which is MEDICINE. Senang cerita , semua benda dah baru . Lagi-lagi, jauh dari family. Walaupun aku dah biasa berjauhan dengan mereka sebab sebelum ini  pun dah 5 tahun dalam boarding school dekat Kajang. Tapi, kali ini memang sangat berbeza. Semuanya memang tanggungjawab atas diri sendiri . Haa okey ini macam dah agak jauh dari apa yang aku nak tulis sebenarnya. haha. Maybe I save this story for another entry all right. :P
Anyway, aku nak sambung macam mana aku boleh terjebak pula nak buat blog ni haa. Its all because of my firasat nak lebih berjimat-jimat , taknak dah spend beli buku untuk diaries. And it is so cool when something crosses in your mind, and you wanna get them out from your brain, you on the laptop and quickly type those things whilst staring at the screen & concentrate on the words you want to type correctly. ahakz. No more pens or books needed. Its only your laptop and YOU ! :p  Plus, aku rasa life aku sangat lah LIFE sampai kan aku terfikir untuk catat ia menjadi something precious though they are painful. Yeahh that's the bitter sweet of life right. Kehidupan yang diberi pinjam sementara waktu oleh Dia yang berkuasa sebelum tempuh ke alam yg lbh kekal :)  And not to be forgetten, how I got the adrress for my cutey blog?? Disebabkan dah lame sebenarnye planning untuk buat blog, macam-macam sangat dah benda yang terlintas dalam kepala ini untuk cantikkan blog sndri. Sooo. heart of az zahra'. Azzahra' is kinda my favourate name.  Entah kenapa, mungkin kerna sebutannya yang agak sedap didengar. :D But the thing that I wanna stress on here is , there's a special story behind this beautiful name. MashaAllah~
 AzZahra' atau dalam bahasa melayu nya bermaksud terang benderang. Do you all know a legend woman named Fatimah Azzahra' ? Yess. she is the daughter of our beloved Prophet, Rasulullah s.a.w. and why does she is called Azzahra'? Lets check it out ;)

" Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, :Sesungguhnya putriku adalah penghulu kaum wanita di seluruh alam sejak awal sampai akhir zaman.Ia bahagian dariku & cahaya mataku.;ia bunga hatiku & ia adlh jiwaku. Ialah bidadari berwujud manusia, yg kapan pun mendirikan solat di hadapan Tuhannya SWT, cahayanya menerangi langit bagi para malaikat , seperti bintang-bintang menyinari penghuni bumi.( hadith ini menjelaskan makna & sebab Fatimah digelar Az Zahra') "        
dannn...... berkata juga Imam Ali as: " Setiap kali aku dalam kesulitan atau kesedihan , pasti aku akan melihat Fatimah , maka akan hilanglah semua kesulitan & kesedihan tersebut ."
Itu lah kisahnya kenapa aku terdetik nak letak nama tu. Supaya apa-apa saja yang aku tulis dalam blog ni nanti , harapnya akan bersinar-sinar lah dengan contents yang berguna..Selain dari aku bercita-cita untuk jadi wanita seperti beliau . hm :)  I hope, this blog would give benefits to anyone yang terlintas ,terbuka blog aku ini, or for at least, it will benefit the nearest person which is my own self.

 Haa ni lupa nak bagitahu. Nak dijadikan cerita, yes, my bestfriend & I met again after 4 years kitorang lost contact.  That's the truth man! you have to trust me! :D  Tak sangka-sangka , kawan yang aku selalu rindu itu, akhirnya kami berhubung semula melalui FB & macam-macam lah cerita lama yang keluar.. Paling best, dia tak lupa baca diari aku . ehek. Mungkin, ketika itu 'org itu' adalah antara yang dekat di hati.. dan aku tak berapa nak kisah kalau kongsi life's story aku dengan dia.   Itu lah antara cerita yang mungkin boleh dikenang sampai bila-bila. A sweet moment between us, which in Islam we called that as ukhwah fillah ? ihik. 
Emm rasanya ini saja dulu, sebenarnya memang banyak nak dismbung, tapi tak mahu sebab benda ini tak berapa penting untuk aku tulis tersangat panjang kan. Enough with how Im started doing this very simple blog , for at least when I grow up & become old I can laugh at myself back. keh3.




2 comments: