Tuesday 26 February 2013

Kufur nikmat

Assalamualaikum..& hello  :)

Alhamdulilah, hari ini masih ada lagi kudrat untuk aku meneruskan penulisan ku dalam blog.
Beberapa hari ini, aku seolah-olah dapat merasai suatu perasaan yang tenang, yang tak boleh digambarkan dengan kata-kata.. Hari-hari yang aku lalui dari pagi hingga ke malam terasa indah saja.  Sebagai contoh, pagi tadi semasa ke kelas, aku dapat berjumpa dengan kawan-kawan sekuliahku..Bila aku berjumpa mereka, aku beri senyuman. Mereka juga begitu. Senyuman yang tertusuk hingga ke dalam hati. Allah~ nikmat betul rasa hubungan sebegitu kan. Perkara yang sama juga ketika aku dalam perjalanan pulang ke rumah tadi. Senyuman-senyuman manis saja yang aku lihat. Haaa, macam itu lah suasana yang menggembirakan..

 Setidak-tidaknya, dapat membahagiakan orang lain itu juga adalah salah satu ibadah dalam kehidupan..Apatah lagi dengan senyuman, sedekah yang paling mudah & jimat untuk diberi, namun sukar bagi sesetengah orang yang tidak mengerti keindahan hidup bersulamkan Islam. Namun begitu, aku belajar satu perkara. Untuk mendapat apa yang kita mahukan dari orang , seharusnya kita yang memulakan. Dalam erti kata lain, jika inginkan kebaikan dari sesiapa pun, ada baiknya jika kita yang memulakan dahulu. Jangan mengharapkan lebih, sedangkan kita juga tidak melakukan perkara yang sama ..

Aku akui, dalam beberapa hari ini juga, ada saja masalah yang menimpa diri. Tak dapat aku luahkan dan ceritakan, hanya tersemat dalam hati kecil. Cuma bila tibanya masa di mana hati aku sendiri tidak dapat menanggung lagi, terasa perlu untuk aku kongsikan terutamanya bersama mama, ayah dan seorang kawan rapat ku. Alhamdulilah, mereka memahami. Lega, puas, bersyukur saat aku sudah meluahkan walaupun tak semua yang aku kongsikan dengan mereka. Bagi aku, tak semua cerita kita perlu ceritakan, dan tak juga semua orang yang berada sekeliling dapat merasai dan meletakkan diri mereka bersama-sama di tempat yang kita lalui.
 Timbul persoalan di minda ku sendiri.  "Mengapa harus diceritakan masalah kita dengan manusia? sedangkan hidup mereka juga, ada kuasa yang Maha Besar yang menentukan. "
 Seringkali aku memujuk hati sendiri bila ada badai yang melanda jiwa..  " sabarlah hati, suatu hari masa mu akan tiba.. percaya lah, setiap yang ditentukan pasti ada hikmah, pasti ada yang lebih baik yang Dia ingin berikan . Setiap orang punya jalan dan kisah hidup masing-masing.. tak rugi dan tidak menjadi masalah pun andai kata engkau perlu melakukan satu pengorbanan lebih awal dari yang lain. Allah itu maha Adil. "

Yakinlah sahabat, sesungguhnya Allah itu lebih  mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hamba yang Dia kasihi. :')   Buangkan segala perasaan gundah, risau & sedih di hati . Kerana sebenarnya tanpa kita ketahui, ada kuasa di atas yang sedang merencana & menyusun jalan kehidupan yang lebih bererti buat kita.. Mungkin belum tiba masa doa kita dimakbulkan, sebab Allah swt tahu masa yang tepat untuk Dia hadir lebih dekat & berikan bantuan.

Usai saja aku menunaikan solat Asar, tiba-tiba handphone ku berbunyi menandakan ada mesej yang masuk.
Ya Allah~~ alhamdulilah, dapat dengar khabar dari ayah di samping ada berita gembira yang dia beri.
Tanpa berlengah aku terus melakukan sujud syukur. Menitis, benar kata-kataNya...
" Sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat " - Al baqarah ayat 214.. 
"Dan mintalah pertolongan dari Allah itu dengan sabar dan solat, sesungguhnya demikian itu amat berat kecuali bagi orang yang khusyuk dan taat " -  Al baqarah ayat 45..
Tak dapat aku menahan, " ya Allah , ampunkan dosa-dosa ku dan terimalah ibadah ku kerana ini tanda jalan aku menujuMu..  jadikan aku hamba yang bersyukur walaupun aku sedar bahawa kudrat untuk mengangkat takbir itu juga datangnya dari Mu ya Allah. "
 Aku tak mahu jadi hamba yang kufur nikmat, tidak menghargai segala yang telah Kau beri.. mengapa perlu aku menangis & berkeluh kesah bila ada ujian kecil ini datang menyapa. Sedangkan terlalu banyak nikmat lain yang telah aku dapat. Hmm lemah betul hati ini. Andai kata kesusahan dan keperitan ini lebih baik untuk aku menjadi hambaMu yang taat,, maka aku redha ya Rabb.

Teringat sewaktu aku berada di sekolah menengah dahulu, ustaz pernah berpesan.
" Balik rumah nanti, jadi anak yang taat. Bantu selagi apa yang kamu mampu untuk mak dan ayah. Ibadah jangan ditinggal. Lepas makan, kalau kamu tak basuh pinggan, kamu kufur nikmat! Bangun dari tidur, kamu tak kemas katil, kamu kufur nikmat!  Itu lah pesanan ustaz untuk kami semua sebelum meninggalkan asrama.
Huuu kata-kata ustaz itu, kalau tak difahami boleh timbulkan salah faham. Yelah, kadang-kadang bukan tak basuh pinggan sebab tak bersyukur, tapi terasa malas menyelubungi diri . haha. Rindu zaman sekolah dulu.
Maksud ustaz di situ, biarlah kita hargai setiap yang kita peroleh.. tanda-tanda orang yang bersyukur bukan sekadar lafaz di bibir, bahkan perbuatan nya juga .. :)

Bertambah terkesan di hati tentang kekuasaan yang tiada tandingannya.. Aku bersyukur ,  Dia tahu masa dan apa yang terbaik untuk aku.. tidak sia-sia aku mengadu pada Dia. Aku dapat melihat betapa cantiknya susunan yang Dia aturkan untuk aku satu persatu.. Itu lah kesannya andai kita percaya konsep tawakkal itu sendiri. Selepas berusaha, serahkan segalanya pada Dia Maha Bijaksana. Alhamdulilah 'ala kulli hal.. Walaupun ada lagi perkara yang belum selesai, namum takkan putus-putus usaha dan doaku. Ya Allah, andai ini yang perlu aku hadapi, jadikan ia yang terbaik buatku.. amin.

Last but not least,  FORGET ALL YOUR TROUBLES & SAY ALHAMDULILAH .
peace :)


No comments:

Post a Comment